Menu

Czy pozycjonowanie i SEO to to samo?

3 listopada 2018 - marketing
Czy pozycjonowanie i SEO to to samo?

Mając firmę zastanawiasz się, jak realnie zwiększyć swoje dochody, aktywnie bierzesz udział w szkoleniach, czytasz książki o marketingu lub jak dziś poszukujesz wiedzy w internecie. Ten ostatni sposób jest jednym z najlepszych, jaki mogłeś wybrać. Dlaczego? Dlatego, że w większości tak właśnie szukają Cię Twoi potencjalni klienci. Warto zatem dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu stron internetowych.

Co to jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to wolnym tłumaczeniu pozycjonowanie dla silników wyszukiwarek internetowych, skracane w języku polskim po prostu do pozycjonowania. Najprościej mówiąc, jest to proces, który przekłada się na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Słowo proces daje nam do zrozumienia, że nie jest to jednorazowe działanie a szereg różnych działań, które przekładają się na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce i co za tym idzie, zwiększają ruch na stronie. Przekłada się to też bezpośrednio na sprzedaż Twoich usług i produktów.

Na proces pozycjonowania stron składają się dwa główne obszary działań. Pierwszym z nich jest optymalizacja strony internetowej przez programistę, drugim aktywne pozycjonowanie strony w działaniach wewnętrznych i zewnętrznych.

Optymalizacja strony polega na oczyszczeniu i uproszczeniu kodu źródłowego strony, tak by była ona bardziej przyjazna „od wewnątrz” dla wyszukiwarek. Takie strony z „czystym kodem” są dużo przyjaźniejsze dla wyszukiwarek i wyglądają mniej podejrzanie.

Natomiast aktywne pozycjonowanie strony dzieje się na dwóch niezależnych obszarach. Jednym z nich jest uzupełnienie strony treścią ułatwiającą wyszukiwanie, czyli zawierającą słowa kluczowe. Optymalizacja treści pod SEO zawiera też dodanie pasujących grafik czy meta opisów. Drugim natomiast obszarem działania w pozycjonowaniu strony Warszawa są działania na zewnątrz. Działa to na zasadzie umieszczania linków (odsyłaczy) do strony w innych witrynach. Jednak należy robić to z rozwagą. Umieszczanie linków na podejrzanych stronach lub stronach uznawanych przez wyszukiwarki za niewiarygodne może mieć wręcz przeciwny skutek do zamierzonego.

Optymalizacja treści pod SEO

Optymalizacją treści pod SEO zajmuje się wykwalifikowany copywriter. Taka osoba wojująca słowem na co dzień doskonale wie jak napisać tekst, które będzie chętnie czytany przez odwiedzających stronę, zatrzyma ich na dłużej i co najważniejsze będzie zawierał odpowiednie frazy kluczowe, zwane też słowami kluczowymi.

Fraza kluczowa zawiera zazwyczaj kilka słów i jest to to, co zwykle użytkownik internetu wpisuje w wyszukiwarkę. Więc jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą ubrań, to frazami kluczowymi odpowiednimi do charakteru biznesu będą: „sukienki na lato”, „zielony płaszczyk z paskiem” czy „najmodniejsze spodnie w sezonie zimowym”.

Frazy kluczowe dzielą się na frazy Short Tail i Long Tail, czyli z krótkiego i długiego ogona. Frazy z krótkiego ogona, to te najkrótsze, najczęściej szukane i najogólniejsze. Pozostając przy porównaniu do branży odzieżowej, będą to na przykład: „spodnie”, „bomberka” czy „palto”. Ludzie wyszukują je często po to, by sprawdzić jak dana rzecz wygląda lub szukając sposobu na ich przerobienie. Taka osoba rzadko kiedy jest zainteresowana kupnem i nawet gdy wejdzie na daną stronę, to nie zostanie klientem. Pozycjonowanie na frazy Short Tail jest zatem rozwiązaniem na krótką metę — szybko zwiększy się ruch na stronie, ale nie przełoży się on na realne zyski. Natomiast wyszukiwania fraz Long Tail nie są już liczone w setkach tysięcy a zaledwie w tysiącach, ale to właśnie za nimi kryją się nasi klienci. Frazy te są coraz bardziej konkretne, dłuższe i zawężają pole poszukiwań. Należą do nich takie wyrażenia jak „gdzie kupię niebieską kurtkę”, „gdzie kupić zieloną sukienkę na studniówkę” czy „tania koronkowa sukienka ślubna”. Osoba szukająca tak konkretnych wyrażeń czytając odpowiednio skonstruowany tekst, chętniej kliknie odnośnik do produktu, który wpisuje się w ich potrzeby, stając się potencjalnym klientem.

Profesjonalne pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie nie jest tak proste, jak może się wydawać. Wyszukiwarki często zmieniają swoje algorytmy, które przeszukują strony i łatwo wyłapują strony nieuczciwe, które są pozycjonowane automatycznie na przykład z wykorzystaniem botów. Wyszukiwarki walczą z takimi nieuczciwymi praktykami poprzez nakładanie filtrów i banów na strony internetowe. Filtry polegają na tym, że dana strona internetowa nie pojawia się w pierwszych wyszukiwaniach a na przykład dopiero w drugiej czy trzeciej dziesiątce. Bany polegają na całkowitym pomijaniu strony w wynikach wyszukiwania. Jak unikać takich sytuacji? Warto zaufać profesjonalnej firmie, która zajmuje się pozycjonowaniem stron. Taka firma zatrudnia wykwalifikowanych pracowników takich jak programiści, copywriterzy czy SEO specjaliści, którzy codziennie pracują na odpowiednie wypozycjonowanie danej strony, dbając o najmniejsze szczegóły i na bieżąco uzupełniają swoją wiedzę na szkoleniach, dzięki czemu wiedzą, jakich błędów unikać.