Talent muzyczny

Rozwój talentu muzycznego

Dla większości z nas otoczenie bez muzyki mógłby nie istnieć. Jest to ważny element rozwoju każdego młodego człowieka, jednocześnie dźwięki muzyki towarzyszą nam na każdym etapie życia. Często ma to już miejsce na etapie ciąży oraz przy narodzinach, a potem pojawia się przy każdej możliwej sytuacji – urodziny, ślub i przy okazji innych ważnych uroczystości rodzinnych i nie tylko. A co w przypadku, gdy maluch wyjątkowo lubi muzykę i chciałby się w tym kierunku zacząć rozwijać?

Nauka muzyki

Muzykalność pozytywnie wpływa na rozwój małego człowieka, ponieważ wspaniale wspomaga rozwój osobowości i umysłu oraz kształtowanie się mózgu. Ponadto regularna nauka gry na pianinie już najmłodszych dzieci w domu lub w szkole muzycznej uczy systematyczności, co przekłada się na wyższą jakość i większą przyswajalność pobieranej nauki w późniejszym okresie. Rodzicom na tym etapie jest także dużo łatwiej pokazać, jak czerpać satysfakcję i radość z nauki oraz pierwszych sukcesów osiąganych w czasie edukacji. To również dobry moment do nauki pokory i radzenia sobie z pierwszymi trudnościami, których każdy z nas wiele doświadczy.

Muzyka jest dla każdego, ponieważ specjaliści z licznych dziedzin nauk medycznych i poznawczych polecają już oswajanie z nią w czasie ciąży poprzez słuchanie zróżnicowanych utworów. Na tym etapie niezwykle ważna i polecana jest muzyka klasyczna, zwłaszcza kompozycje Mozarta. Na pozostałych etapach życia, czyli w wieku noworodkowym i niemowlęcym, dziecięcym, nastoletnim, dorosłym i jeszcze później bywa chwilą zapomnienia, relaksem oraz towarzyszy wielu z nas w trakcie ważnych momentów życia. Uważa się, że bez względu na poziom muzykalności i wykazywanych umiejętności w tym kierunku jest to dział dla każdego. Dla osób cechujących się zdolnościami w dziedzinie muzyki ciekawą propozycją jest szkoła muzyczna Szczecin oraz dalszy rozwój swych umiejętności w tym kierunku. Osoby charakteryzujące się dodatkowo przedsiębiorczością i kilkoma innymi zdolnościami, mogą zyskać sławę, prestiż oraz przyszły zawód mogący stać się równocześnie dochodowym źródłem utrzymania.

Pozostają jednak trudne pytania, na które muszą sobie rodzice uzdolnionego muzycznie dziecka odpowiedzieć. Czy to jest chwilowe zainteresowanie czy już pasja, którą należy wspomóc w rozwoju? Czy maluch jest gotowy do podjęcia nauki już na tym etapie życia? Czy pierwsze zajęcia prywatne lub też w szkole o profilu muzycznym sprawią dziecku radość czy też będą powodem do smutku? Tych i jeszcze wiele innych pytań, a zarazem wątpliwości pojawia się przy każdym większym zainteresowaniu dziecka. Niemniej sytuacja w przypadku chęci rozwoju w dziedzinie muzyki często bywa trudniejsza w większości przypadków.

Kiedy zacząć edukację muzyczną?

Nauka muzykalności jest możliwa w szkole muzycznej, ale również w innych placówkach oświaty takich jak żłobek czy przedszkole. Na wczesnym etapie nauki oraz wspierania tych umiejętności (bo już od najmłodszych lat, czyli nawet roczne i dwuletnie dzieci mogą uczestniczyć w takich zajęciach) muzyka jest elementem ciekawej zabawy i często poszukiwanym typem rozrywki przez dzieci. Dzieci w przedziale wieku od roku do pięciu lat przepadają za tańcem, wspólnym śpiewaniem, muzycznymi rymowankami i licznymi zabawami wykorzystującymi również dźwięki – muzykę. Należy podkreślić, że jeśli wybierze się zajęcia dodatkowe z muzyki to powinny one zawierać przede wszystkim elementy zabawy (aby nie zrazić dziecka już na tym etapie do przyszłej edukacji, poza tym czas na właściwą naukę przychodzi dużo późnej).

Uważa się, że im młodsze dziecko tym znacznie łatwiej można kształtować u niego zmysł muzykalności. Dodatkowo u małych dzieci bardzo dobrze w tym okresie rozwija się słuch oraz wrażliwość muzyczna, a są to bardzo istotne cechy przyszłego muzyka. W tym momencie dziecko posiada naturalne wyczucie rytmu, które warto przede wszystkim rozwijać pod okiem profesjonalistów w szkole muzycznej. Dlatego bez względu na to, czy dziecko będzie uczęszczać już do szkoły o profilu muzycznym lub też dopiero za jakiś czas do niej trafi, powinno się zadbać o właściwą ilość piosenek typowo dziecięcych oraz innych gatunków muzyki (z uwzględnieniem przede wszystkim piosenek z gatunku muzyki klasycznej). W polskiej oświacie jest przyjęte, że pierwsza styczność z instrumentem muzycznym ma miejsce dopiero w wieku około sześciu – ośmiu lat. Wcześniejsze próby to przede wszystkim zabawa i inwencja twórcza malucha, a nie typowa i fachowa edukacja pozwalająca opanować grę na instrumencie. Ważne, aby dopasować poziom nauki do predyspozycji i umiejętności posiadanych przez dziecko.

Rola rodzica w edukacji muzycznej

Rodzic na każdym etapie powinien wspierać swoje dziecko bez względu na rodzaj wybranej pasji, jaką chce rozwijać. W przypadku podjęcia edukacji w szkole o profilu muzycznym może okazać się to bardziej wymagające, ponieważ wymaga to sporej systematyczności i pracy własnej. Dodatkowo dziecko i szkoła muzyczna to poważne wyzwanie logistyczne dla całej rodziny. Dotyczy to zarówno kwestii uczestnictwa w zajęciach realizowanych przez nauczycieli, jak i ćwiczenia gry na instrumencie w domu.

 

angielski francuski niemiecki włoski hiszpański szwedzki duński